FÖRBEREDELSER:

Kebnekaise – here we come again!

Aktuella kartor för sommarens tur att välja på är:

• Lantmäteriet BD8, Kebnekaise – Saltoluokta. 1:100 000

• Calazo Kebnekaisefjällen1:100 000

• Lantmäteriet Högfjällskartan KEBNEKAISE. 1:20 000 (för toppbestigning)

I år är förberedelserna inför vandringen av det mer lätta slaget. Sträckan är välkänd och döljer inga obehagliga överraskningar i form av häftiga vad mm. Det blir även en stugvandring vilket gör det hela mycket enklare.
Deadline för anmälan är den 1 mars, då jag kommer att boka in oss på STF  Kebnekaise fjällstation. Fjällstationen har blivit alltmer populär och där var en beläggning på ca 120% på nätterna i somras. Gäller alltså att vara ute och boka i tid, även om vi kommer dit efter högsäsongen.  Efter det här datumet går det att efteranmäla sig, men då får ni förmodligen inte bo tillsammans med övriga gänget.

Det som, som vanligt, kommer att ta mest tid, och förmodligen ge mig smått hysteriska utbrott är tågbokningen på SJ. Men det problemet är inte aktuellt förrän senare i vår.

Som vanligt är punkten egna fysiska förberedelser väldigt viktig. Desto bättre tränad och förberedd du är, ju lättare och roligare blir vandringen både för egen del och för gruppens som helhet. I år orkar jag inte engagera mig för djupt i era egna förberedelser, utan alla får sköta sin egen träning utan coaching från mig i form av redovisade aktiviteter mm.  Vill ni ha hjälp gå in på föregående års vandringar och läs om träningstips. Det enda jag tänker skicka med är att ni skall börja röra på er NU, och inte skjuta upp träningen till sommaren.
Min tanke är att vi någon gång under våren skall lägga in en gemensam träningsvandring, men det återkommer jag till.

Själv har jag börjat uppladdningen med att träna inför delmålet Öppet Spår, 9 mil på skidor den 27 februari. Den här snöfattiga vintern är det inte lätt. Men som tur är finns Skidarenan med sin konstsnö. Här har det blivit ett par mil på den 500m långa rundan.

Om det blivit få mil på skidor så har det blivit desto fler timmar på Actic-gymmet med styrketräning. Ett stort Tack till Olle min PT som jobbat med mig under vintern för att bygga upp kroppen.

Siktade på ett rekordlopp mellan Sälen och Mora, men de tankarna kunde jag snart glömma. Ja ok då, det blev nästan ett rekordlopp, men åt fel håll. Det blev ett av mina sämsta lopp någonsin. Men med tanke på vädret – tung blötsnö, regn och bakhala skidor under större delen av loppet så är jag glad att jag kom i mål.

Desto mer tur med vädret var det under Stafettvasan några dagar senare. Då fick jag betalt för all min träning, och det var riktigt kul att åka skidor igen. Blev två sträckor för mig, den första och sista, medan Kristina åkte andrasträckan. Men summa summarum har det varit två fina veckor i Dalarna med mycket skidträning

Klara för start i Stafettvasan

JUNI:

Den riktiga vandringsträningen startade för min del den 7 juni med en tvåmilsvandring runt Finjasjön under Bergets friluftsdag. Det blev en bra test på hur väl impregnerade Gore Texkläderna var…… behöver behandlas innan vi drar till fjälls!

Nästa vandringsträning blev 10 juni då Kristina och jag åkte till Norge för att gå ”Jenterna på Kyststien” Här skulle även Helena varit med, men med tanke på att lilla Vilja bara är tre veckor så fick hon nöja sig med att följa oss i bil. Men nästa år går vi alla tre! Det här är en väldigt trevlig vandring på en mil längs den norska kusten mellan Stavern till Anvik. Nu hade vi även tur med vädret – vi hade strålande sol medan det ösregnade runt omkring oss.

Som jag tidigare nämnt trodde jag att det här skulle bli en lättplanerad vandring, där det mesta skulle lösa sig av sig självt. Oj så fel jag hade……..
Först höll jag på att bli knasig på STF och deras bokningssida. Den är inte smidig och håller man sig inte till standardbokningarna, dvs boende och intag av ALLA måltiderna så går det inte att boka via internet. Fick bli att ta fram telefonen och ringa STF centrala bokning. Inte heller det här flöt på, utan det krävdes tre samtal innan det blev som jag önskade. Var MYCKET bättre förr när det inte var en central fjällbokning, utan man hamnade hos berörd fjällstation.

Nästa nervpåfrestande bokning var med SJ. Här började jag redan samma dag som sommarens resor släpptes, men i sommar skall man tydligen inte vara ute och åka tåg. Många banarbeten och noll koll på SJ vilka tåg som överhuvudtaget går i augusti/september. Även här funkade det inte att göra en beställning via hemsidan utan det fick bli personlig service med bokningen.  Tror jag sammanlagt lagt ner mer än 12 timmar på att titta på SJs hemsida och sitta i telefonkö samt tala med SJ. Men nu sitter jag äntligen här med alla biljetterna!

Det blev många meter tågbiljetter till slut. Saknar de gamla hårda biljetterna som konduktören (tågvärden) klippte. De här nya maxikvittobiljetterna är ju bara löjliga. Hade jag bara vågat lita på att telefonen fungerade till 100% så hade jag tagit sms biljetter. Men det har ju hänt mer än en gång att en telefon havererat i fjällen…

1 JULI:

Exakt två månader tills vi är i fjällen. Med andra ord hög tid att börja träningsvandra med lite tyngre ryggsäck. Hoppas övriga gänget varit mer på framkant med det här än jag varit. Skyller på trasiga muskler och rehabträning, men nu kör vi! Tänkte inte göra om fjolårets misstag och gå till mig en skada under träningsuppladdningen, utan i år ska jag börja lugnt och försiktigt. Det kändes som en bra start att börja med 5 km och bara 14 kg på ryggen, för att efter ca 2 veckor öka tyngden.  Men…..

Ryggsäcken togs ner från vinden,. Och förra årets ballast på mjölpåsar plockades fram. Hade för mig att det var två st tvåkilos påsar och en st enkilos, allt väl inplastat i vita plastpåsar. Magnus tyckte jag skulle kontrollväga mjölet innan jag gick, men det gör jag när jag kommer hem tyckte jag. Utöver mjölet åkte en femkilos hantel och en vattenflaska på 1 liter ner i ryggsäcken. Hmmm det var tungt, men jag är väl otränad……

Det blev lite av en ”nära döden upplevelse” nere i skogen. Har jag verkligen så här dålig kondis? HUR ska jag orka gå med ytterligare något kilo i säcken under vandringen. Inte blev det bättre av att solen tittade fram och det blev äckligt varmt. Svetten sprutade och jag var verkligen trött i både lårmuskler och ländrygg när jag kom hem. Blev dessutom en kilometer mer än beräknat. Magnus tog ryggsäcken och vägde den och meddelade glatt att den nog var lite tyngre än jag trodde. Närmare bestämt 7,5 kg tyngre.  Det visade sig vara två 5 kilos mjölpåsar jag lagt ner….. Skulle kontrollvägt innan……

Nu är ju 21.5 kg inte speciellt mycket, brukar ju släpa på betydligt mer, men desto mer oroande var att ryggan absolut inte satt bra i år. Har aldrig varit helt nöjd med den nya Kajkan (måndagsexemplar?) så jag får väl testa med den gamla.

De närmaste veckorna kommer att bestå av mer ryggsäcksvandring (hanteln åker ur!) och tempovandring utan ryggsäck. Dessutom lite konditionsträning på gymmet. Nästa stora vandringsträning blir 24 juli då delar av gänget skall gå 2 mil på Prins Bertils stig. Mer info om den dagen kommer!

8 Juli:

Att simma är en ypperlig träningsform, både när det gäller uthållighet eller tempoträning. Den här dagen satsade jag på uthållighet……. Blev en fin liten simtur på 3 000 m i Vanån och Dalälven under Vansbrosimningen.

Sjunde Vansbrosimningen klar, vilket även innebär medaljen ”Älvarnas Blå Band”

24 Juli:

Idag gav vi oss ut på årets träningsvandring. 20 km på Prins Bertils stig stod på dagsprogrammet. Kravet var minst 12 kg i ryggsäcken samt kök och mat för att laga ute. Och givetvis fika. Vi var tre tappra själar, Lisbeth, Kristina och Eva, samt en fyrbent vandringskompis som samlades vid Möllegård på morgonen. Vädret? Givetvis regnade det ganska bra vid starten, men vad gjorde det, nu skulle vi ju även få en bra test på hur det stod till med impregneringen av regnkläderna.

Som tur var slutade det snart att ösregna, och vi kunde vandra vidare in mot slottet i växlande duggregn och uppehåll. Det blev en skön vandring och som vanligt hade vi väldigt roligt när vi gick. Dessutom var det en givande dag där en ny ryggsäck testades och det blev en nyttig repetition i hur köket fungerar. Bättre att strula med sådant här hemma än ute på kalfjället i regn o blåst. När vi närmade oss city hade ösregnet återkommit och nu i dubbel styrka, så vi beslöt oss för att avsluta vandringen hemma hos Lisbeth istället för vid slottet. Blev en kilometer längre, men nu kom vi under tak vid målgång.  Summan av dagen var att det var en nyttig genomkörare och jag tror att vi alla tre fick ett kvitto på vad vi behöver träna upp innan det är dags att åka upp till Lappland.

Kanske kan det bli ytterligare en träningsvandring i V 32, men nu är det upp till alla att ta sitt ansvar och förbereda sig på bästa sätt själva.

28 Juli:

Nu har matplanerna gått från just en plan till handling. Maten är inköpt, och summa summarum blir det åtta måltider. I detta inkluderas två Drytech till toppbestigningen av Keb. Om allt går enl plan den dagen går det, utöver en massa energigodis och fika, åt en matranson. Den andra ska med i fall det inte går som planerat….. Dvs vi tvingas till en övernattning i toppstugan eller utomhus.

Även energi – och återhämtningsdepån är inköpt, och det stannade vid 400g ”godis”. Utöver proteinbars skall ni även införskaffa energibars alt gel.Detta för att få den där extra lilla kicken inför vandringens första backe från Vakkotavare, samt fylla på energidepåerna vid toppbestigningen.

Har idag även bestämt att vi skall genomföra ytterligare en träningsvandring. Det kommer att bli måndagen 7 augusti – tisdag 8 aug. Platsen blir Skåneleden, 25 km mellan Båstad och Torekov, med en tältövernattning efter ca 14 km. Tältutrustning innebär lite tyngre ryggsäckar och med mat, kök och kläder skall ryggsäckarna nu väga 15 kg.

5 Augusti:

Träningsvandringen blev tyvärr INSTÄLLD pga sjukdom!!!!!

V33:

Blev en härlig komma igång vecka i Grövelsjön, där vi vandrade en vecka med barnbarnen Linus, Thea och Hugo. Kändes dock att sjukdomen tagit på krafterna och konditionen, men det blev en härlig vecka. Även Linnéa har rapporterat in förberedelser i fjällvärlden såväl i Hemavan som Funäsdalen. Bra jobbat!

Långfjället med Jakobshöjden

24 Augusti:

En vecka kvar till avresa, och nu börjar det bli hög tid att se över utrustningen ordentligt, och förbereda kläder och skor inför vandringen. Rapporter från området talar entydigt om att det har varit en regnig och kall sommar, så förbered er på detta. Med andra ord se till att jackor och byxor är impregnerade ordentligt, samt att kängorna är rengjorda och ordentligt infettade! Glöm inte att ta av kängsnörena och impregnera noggrant vid hakarna.

Sådär, nu ska prylarna tåla Lapplandsfjällens oväder……