MAT:


 
       
 

”Äta bör man – annars dör man” ett känt begrepp, men i vandringssammanhang passar även ” ät rätt och snåla inte på kalorierna ”. Att slarva med maten kan bli förödande, inte bara för den som slarvar, utan hela gruppen blir lidande.

Årets vandring är en stugtur med någon lite längre etapp på över 20 km, samt en utmanande stenig etapp. Det är med andra ord viktigt att energidepåerna fylls på och är laddade under etapperna. Vi skall orka hålla tempot hela dagsetappen trots jobbiga partier.

Chokelad vid en paus ger en snabb blodsockertopp, men ni dippar snart ner igen! Däremot rekommenderar jag energibarer och proteinbarer. Tänk bara på att kontrollera hur mycket protein den egentligen innehåller. Finns många bars på marknaden som är mer eller mindre rent godis. Det klassiska jägargodiset (nötter, russin och choklad blandat) är alltid rätt!

Skall ni prova någon ny torrfoderpåse så testa den hemma så ni vet att magen accepterar den! Jag envisas med att rekommendera REALs torrfoder. Det är den påsen som ger mest i energitillskott och blir färdig snabbt.

Samma sak om ni skall testa att torka själva. Och som sagt tänk på att måltiderna skall vara kaloririka!

I år passerar vi två stugor där det går att komplettera maten – Vistas med begränsat sortiment och Sälka som har ett brett utbud.

I måltiderna här under har jag bara tagit upp vad som krävs under vandringen till Kebnekaise fjällstation. På fjällstationen går det att komplettera allt, dvs även mat inför toppturen.

I nedan angivna måltider är tanken att den första måltiden blir lunch den 3 juli, Detta innebär att vi äter frukost på tåget, lunch på tåget eller Nikkaluokta och att vi fixar en gemensam middag i Nikkaluokta på kvällen den 2 juli.
 
     
 
Måltider som SKALL planeras
 
 

Frukost

5 st

Lunch

6 st

Middag

5  st


 Till detta kommer (och här får ni själva avgöra mängden av vad som behövs)

  • Torrmjölk
  • Havregryn
  • Knäckebröd
  • Kaffe/the/chokladpulver
  • Kex eller dyl till fika. Räkna med paus för både förmiddags-och eftermiddagsfika
  • Godis / energibars
  • Jägarsnus/nötter
  • Energibars/gel
  • Proteinbars
  • Flytande dryck till ”lillkåsan”
  • Ev annan dryck till middagarna än vatten…..
  • Toppchampagne  till ev toppbestigning
  • Allt enl egen smak och fantasi……
 
     
 

Läs igenom hur mycket protein baren egentligen innehåller.
 
     
 

Mat på Kebnekaise fjällstation:

Ankomstkvällen tänker jag boka in middag. Vi stannar ytterligare en natt på fjällstationen, men hur ni gör den kvällen är upp till var o en. Där finns ett bra självhushåll, samt att det går att komplettera middagar i butiken. Man kan även beställa bara en huvudrätt i restaurangen.

När det gäller frukostarna tänker jag inte boka några, Detta beroende på att det kan bli två tidiga mornar på fjällstationen. Men väljer ni en klassisk vilodag påp Keb och att flyga ner till Nikka så rekommenderar jag att ni köper frukost. Tänk på att ni inte kan äta frukost i matsalen eller ta med lunchpaket om det blir vandring med mig på Västra leden vid ett toppförsök. Detta pga att vi kommer att ge oss av långt innan de öppnar för frukost.  Den här dagen vill jag att ni tar med en påse torrfoder till lunchen så energidepåerna tankas upp ordentligt. Går att köpa på fjällstationen om ni inte vill dra på maten hela vandringen. Väljer ni däremot en av de guidade turerna så hinner ni äta en ordentlig frukost samt ta med lunchpaket.

Är benen pigga och ni vill vandra från Keb till Nikkaluokta passerar vi ”Enokks och där tänker jag lägga in en paus för renburgare.

Blir det helikopter ner så smakar det bra med ännu en lunch hos Sarri i Nikka.
 
     
     
 
 
 

Tillbaka till STARTSIDAN