Planering och förberedelser

När vi bytte resmål till Grövelsjön i norra Dalarna är det nu bil som gäller som transportmedel.

Uppresa:  Vi kör från Halmstad kl 0830 den 2 juli med kurs mot Dalarna, och vårt första stopp som blir STF vandrarhem Tre Björnar i Älvdalen, där vi skall övernatta. Den 3 juli fortsätter vi norrut och gör nu en avstickare till Fulufjällets nationalpark och Njupeskär. Efter att ha vandrat runt i området kring vattenfallet fortsätter vi mot vår slutdestination- STF Fjällstation i Grövelsjön.

Typ av vandring: Dagsetapper av skiftande längd och svårighet. Vi bor hela tiden på fjällstationen

Toppbestigningar: Ja, det kommer att bli besök på ett antal toppar. Vad är väl Nord- och Sydtoppen mot Storvätteshogna och flera andra fina toppar i Grövelsjön?

Terräng: Lättvandrat med mycket fjällhedar. Givetvis med steniga partier…..

Hemresa: 11 juli.

Planeringen av sommarvandringen 2020 vill jag som sagt helst glömma. Det är många dagar som lagts på att få ihop en vandring, och så visade det sig att allt var i onödan. Men när väl beslutet om att flytta årets vandring till Grövelsjön var fattat blev planeringen väldigt enkel. Det här är ett område jag besökt ett par gånger/år under 30-års tid, så jag ser verkligen fram emot att få guida gänget i området.

Inte för att förringa Grövelsjöfjällen, men svårighetsgraden på vandringen har avsevärt minskat. Alla förberedelser för att komma i en bra vandringsform känns lite overkill, men det har varit en trevlig del på vägen mot avfärden till Dalarna. Och man kan aldrig förbereda sig FÖR mycket…

Förberedelser:

Precis som förra året valde jag att starta uppladdningen inför sommarens vandring med en höstvandring i Grövelsjön, i september -19. Det var ju ett vinnande koncept i fjol, så det blev ännu en härlig höstvecka i Grövelsjön. I år blev det dock inga höga toppar eftersom lillkillen Bozz bara var 10 månader. En topp blev det i alla fall, Jakobshöjden, där startbilden på den här sidan togs en blåsig dag. De sista dagarna gav en extra bra träning i och med vinterns ankomst. Att pulsa i snö är en bra pulshöjning!

18 Januari:

Nästan hela Fjällgänget samlades för ett uppstartsmöte, med bla genomgång av sommarens vandring.

24 - 28 Januari:

I år var det åter dags för Fjällgänget att ge sig i kast med Stafett Vasan. Men Vasaloppsveckan inleddes med att Linnéa och Eva åkte Öppet spår, och båda kom i mål under 9 timmar. Därefter hade vi ett par sköna dagar med skidträning i Mora och Grönklitt. På  stafetten ställde vi i tur och ordning upp med följande laguppställning: Eva, Linnéa, Kristina Anna och Lisbeth. Sluttiden för gänget blev 8:56:56. Det gjorde vi jättebra!

22 Mars:

I dag drog vandringsträningen igång på riktigt. I år har vi fått tillskott av ett par nya vandrare som gärna vill ansluta till Fjällgänget. Välkomna Ulrika, Johanna och Birgitta!

Startvandringen genomförde vi i Haverdals naturreservat och dagen till ära kom äntligen sol och lite värme. Vi gav oss i kast med sanddynerna, leriga skogsvägar, en toppbestigning av Lynga sanddyn samt Haverdals sandstrand. Dagen avslutades med våfflor på vår altan och en genomgång av utrustning och alternativa turer inför sommaren. Corona hänger som ett mörkt hot över den tänkta vandringen nu när Norge stängt sin gräns mot oss. Detta innebär att jag hastigt och lustigt har fått planera tre alternativa turer som givetvis fått namn efter Coronapandomin. Alternativen presenterades  och nu är det bara att gå hem och fundera på vilket av Coronaalternativen som verkar mest lockande.

Anna, Johanna, Ulrika, Birgitta Kristina, Eva, Lisbeth och Bozz klara för at inviga vandringssäsongen 2020.

Upp och ner i en krokig vandring på sanddynerna, samt gänget uppe på Lynga sanddyn.

Slutet av Mars:

Nu startade den stor OMPLANERINGEN på grund av CORONA. Jag vågade inte tro på att Norge skulle öppna gränsen i tid för vår vandring, så nu gällde det att hitta alternativ på den svenska sidan. TRE CORONAALTERNATIV presenterdes enlig nedan. Efter omrösatning blev det alternativ 1.

24 och 26 Mars:

De här dagarna har jag ägnat mig åt förberedelser och rek av vandringsleder inför nästa gemensamma träningsvandring 4-5 april.  Det blev först drygt 19 km på Hallandsleden mellan Bökhult och Gyltige, och nu var ryggsäcksvikten uppe på 12 kg. En härlig vårdag tillsammans med mina båda fyrbenta killar. Dag två blev det rek av gröna spåret uppe i Gyltige. En inte helt lika rolig vandring, så ska försöka hinna med ytterligare en rektur där uppe för att hitta ett alternativ till söndagsturen.

27 Mars:

Nu har STF fattat beslut om att stänga ner fjällstugorna för säsongen och jag fattat beslutet att årets sommarvandring blir Corona alternativ 1,

4 - 5 April:

Vi var sex st plus Bozz som gav oss i klast med en del av Hallandsleden, 22km,mellan Bökhult och Gyltige. En trevlig och omväxlande sträcka, där vi bla passerade Danska fall i Assmanån. Kanske blev det lite segt i slutet efter att ha gått sex km på gamla Bolmenbanans banvall, dvs en lång raksträcka. Som tur var, var det väldigt fint med Simlången och Brearedssjön vid sidan av oss. Väl framme i Gyltige restes tälten, och vi hade en fin kväll med grillning i grillkåtan.

Äntligen framme efter 19 km. Passande dryck i de här tiderna blev belöningen

Dag två gick vi det vita spåret i Gyltige, och avverkade då 15 km i lite mer kuperad terräng. En väldigt fin sträcka, där vi bla passerade den gamla skvaltkvarnen i Svalit. Lite trötta i muskler och ben summerade vi en härlig vandringshelg tillsammans

Skvaltkvarnen i Svalilt

April och maj.

Så var det dags igen- Coronaomplanering och Coronaalternativ 4……

Maj inleddes med en ny omplanering, nu med Grövelsjön som ny destination. Det var bara att boka av allting och med kort marginal försöka hitta ett boende i Grövelsjön. För en gångs skull hade jag valt avbokningsbara biljetter på SJ, och nu kändes det som ett riktigt smart drag. Blev en liten förlust, men det mesta fick vi tillbaka. Det slutade med att jag bokade in oss på STF Fjällstation där vi kommer att bo i åtta nätter.

Tyvärr innebar det nya alternativet att Linnéa hoppade av, men samtidigt öppnade det dörren för en ny deltagare, Marit samt att Åse nu anslöt sig.

Det har blivit många träningsvandringar under de här två månaderna. Deltagarantalet har varierat, liksom vädret. Men det har blivit ett antal kilometrar på de Halländska vandringsstigarna. Här några axplock från tillfällena:

Blå slingan vid Mahult, 10 km

Åkulla bokskogar – Hiaklitten. En svettig runda på 8 km

Tillbaka på Hiaklitten, den här gången med Anna som sällskap

En heldag i Åkulla bokskogar. Först blev det Bexells stig och därefter fortsatte vi med Bergastigen och Slottsstigen, en sammanlagd sträcka på 17 km.

13-14 juni:

Den här sommarhelgen var det dags för genrep. Tanken med helgen var från början att vi nu skulle gå med full tyngd i ryggsäckarna, och att sträckan skulle vara ”hyfsat lång”. Men eftersom vi nu hamnar i Grövelsjön kändes det klart overkill att gå runt med över 20 kg på ryggen, så det fick bli en vandring med lätt packning. Däremot gjordes inget avkall på längden. På lördagen startade vi, Anna, Ulrika, Marit (välkommen i gänget!) jag och Bozz från Knäred med Mästocka ca 20 km längre bort som mål.

Det var en fin sträcka som gick över rullstensåsar så det var lite kuperat, vilket onekligen blev lite varmt när solen tittade fram. Som tur var fanns det gott om små sjöar och bäckar.

Redan vid kvarnen i Knäred blev det lättnader i klädseln. Ett fint ställe där det normalt forsar mycket vatten. Nu var det torrt och lite vatten, men ändå fint.

Mysig lunchplats precis nere vid en å

Inför den här helgen hade jag investerat i en karta över hallandsleden.
Nu har leden blivit upprustad och är bra markerad, men vi fick ändå nytta av kartan.

De sista två kilometrarna bjöd på en mycket het vandring på asfalt, så det var verkligen skönt att komma fram till badplatsen i Mästocka. En jättefin plats, tänkt som etappstopp på hallandsleden med ett fint vindskydd, flera grillplatser, bord och bänkar och en härlig badplats. Dessutom fanns det plats för att slå upp tält på gräsmattan. Efter lite förfriskningar med den för året ”obligatoriska” drycken Corona, blev det matlagning på Muurikka. Gott! För er som undrar, nej vi hade inte burit runt på allt detta, utan Magnus körde ut det till badplatsen. Tack!

Efter att ha tillbringat en skön natt i tält resp vindskydd (Bozz och jag valde vindskyddet, och det var inte mycket mygg) insåg vi att vi varit väldigt olydiga .Vid frukosten hittade vi ett stort anslag på gaveln till vindskyddet. Att hundar inte fick vistas på badplatsen blev vi bryskt upplysta om på lördagskvällen, men att de inte ens fick vara inom rastplatsområdet blev en överraskning, liksom att tältning var förbjudet.

Hur i helsike kan det vara förbjud att ha hund i vindskyddet och på rastplatsen när Hallandsleden talar om att hundar är välkomna?
Det är 2 mil i varje riktning till nästa vindskydd……

På söndagen hade vi bytt ut Marit (hem o fira barnbarn) mot Åse som vi hälsar välkommen tillbaka.

Om lördagen hade varit variationsrik och fin så var turen på söndagen betydligt mer enformig. Efter en fin inledning över Mästocka ljunghedar blev det mycket asfaltsvandring, så med en värme över 25 grader tog det på krafterna.

Inte lätt att hitta en lunchplats i skuggan.

Efter helgens genrep på 20 resp 14 km känner vi oss nu redo för Grövelsjön!