1 SEPTEMBER
Ankomst och kvällsfotografering

Resan startade vid midnatt hemma i Halmstad när Magnus vinkade av mig vid busstationen. Det blev med andra ord nattbussen upp till Oslo, ett val på gott och ont. Dålig, eller rättare sagt ingen nattsömn alls, men å andra sidan behövde jag bara släpa på all packning en gång- mellan bussen och flygtåget i Oslo. Och packning hade jag onekligen. Börjar tro att den här långa sjukskrivningen fått mig att tappa förmågan att packa lätt och smart. Men det har inte varit lätt att få till rätt kläder. Har fått väderrapporter från Fredde, och hösten med minusgrader har kommit till Svalbard. Nu skulle jag dessutom vara ute på en båt, så bäst att ta med ordentligt med varma kläder. Sen är det ju onekligen en hel del foto-och dataprylar. Med andra ord två väskor att checka in ,och handbagage i form av en fotoryggsäck samt en dito för datorn. Tungt!
Var framme i Oslo vid 0530, och det var onekligen skönt att ha en stor tidsmarginal innan jag behövde vara på Gardermoen. Givetvis fanns det inga bagagevagnar vid busstationen så det var bara att slänga den tyngsta väskan på ryggen, den andra på magen och sen en ryggsäck i varje hand. Ur vägen alla norrbaggar, här kommer en överlastad svensk vinglandes! Att säga att jag var genomsvett när jag äntligen kunde landa in på flygtåget var en lätt underdrift. Att släpa på allt detta iklädd Fjällrävens supervarma Arktiska parkas gjorde att jag måste ha svettats ett par liter!
Ute på flygplatsen flöt allt på bättre, och tom säkerhetskontrollen gick nästan bra. Tydligen var det krokarna i mina byxor som var anledningen till att det tjöt den här gången. Nu var det bara att sitta o vänta vid gaten ett par timmar innan planet skulle lyfta. Räknade med att efter en stund få sällskap av gänget som flugit från Arlanda på morgonen.
Precis när de öppnade för incheckning kom Anders, Pia och Hasse ”springandes”. SAS plan till Tromsö finns alltid allra längst bort på flygplatsen, och det tar tid att ta sig dit genom de nya slingrande korridorerna. Men helt enligt tidtabell lyfte vi mot Svalbard och Longyearbyen, med ett första stopp i Tromsö.
Efter den sedvanliga lilla promenaden på Tromsö flygplats för att visa upp passen, var det så äntligen dags för sista etappen. Nu skulle det bli skönt att få sluta ögonen en stund och sova lite. Nattens bussresa började kännas.

Men när vi närmade oss Svalbard var det färdigblundat. Det var alldeles för fint väder för att jag ville missa inflygningen över ön. Alltid en så magisk känsla att se det här stora och spetsiga landskapet under sig.

Efter att alla fått våra resväskor hoppade vi på flygbussen för vidare färd in mot byn. Det var först ombord på bussen jag kom på att jag missat att ta den klassiska skyltbilden, men n u kände jag inte för att slänga mig av bussen med kameran i högsta hugg. Jag skulle givetvis bo hos Fredrik, medan de andra bokat in sig uppe på Coolminers. Det var verkligen kul att träffa honom igen, och vi tillbringade lite slapptid tillsammans innan de andra ringde och meddelade att de nu var klara för att gå ut och ”göra byn”.

Tydligen var det mycket att fota på vägen, för deras promenad ner från Nybyen tog tid. Men vad gjorde det, vädret var fint och jag stod och njöt över att vara tillbaka på ön

Gruvarbetaren med Hjortfjellet i bakgrunden
Eftersom klockan nästan var fem blev det ingen lång promenad, men är man ute och går tillsammans med ett gäng fotografer så försvinner tiden snabbt. Det finns alltid ett motiv som skall fotas! Så småningom kom vi i alla fall ner till vattnet och Adventfjorden, nedanför punkt 19 på kartan.
Nere vid vattnet blåste det ganska kallt trots att solen fortfarande var uppe. Trots att jag sett den här vyn många gånger nu så förundras man hela tiden av hur fint här är. Det är nästan på dagen två månader sedan jag badade här nere, men nu kändes det väldigt avlägset. Bergen hade fått ett tunt lager med nysnö, och på marken lyste höstfärgerna. Med andra ord bra förhållanden för fotografering! Här är några av bilderna från den här fina kvällen.

Vy upp mot Platån

Pia, flitigt fotande bergen i bakgrunden

Vy upp mot bebyggelsen och med Sockertoppen i bakgrunden till höger

Var, och hur jag fotat det här har jag ingen aning om, men bilden fanns bland de andra som var tagna från stranden……..
Känns som om den kanske borde sorteras in under en annan dag och plats...

Trots att det var nästintill fullbokat på KROA lyckades vi få ett bord och kunde avnjuta en god middag. Vi var alla lite trötta efter resan, så det blev ingen sen kväll. Men innan jag kunde slappa av helt för natten skulle bilderna läggas in i Lightroom. Helgen innan jag åkte hade Martin tillbringat några timmar med att försöka lära mig hur det här programmet fungerade. Alla barn i början, men jag har långt ifrån koll på hur allt fungerar. Bara att hålla tummarna för att det börjar strula. Men i så fall finns säkert kunskapen hos mina reskamrater……. Fick i alla fall njuta av en fin solnedgång.