7 februari

 
     
 
Hemma igen med en överfylld personbil som skulle tömmas på sitt innehåll. Det blev et antal turer i trappan upp till FRIV. På grusplanen framför huset stod resultatet av FAK chaufförernas framfart. TVÅ lastbilar som inte löst sina uppgifter. Nåja, den äldre fick ju aldrig chansen, och den nya…………
 
     
 
Nu vet jag i alla fall varför de inte lyckades dra upp containern- Vinschen hade INTE frusit - det hade räckt att dra ut den intryckta spaken som det stod nödstopp på………..
 
     
 
NO MORE COMMENTS men bilkåren löser mitt problem med att hämta hem containern. Och detta med en gammal lastbil eftersom de INTE vill ha den nya gråa, dom har inte världens bästa köregenskaper på vinterväglag…………..   HEJA BILKÅREN!!!!!!!!
 
     
 
 
       
 
Jag återkommer efter helgen med mer information om avlastningen som nu blir en vecka försenad
 
     
     
 
8 januari.
 
     
 
Idag har det varit en blöt dag.  Den nya fina gråa lastbilen, som bilkåristerna varit snälla och kört över till LV6, skulle tvättas.  Jag skall aldrig mer klaga över att det tar tid att tvätta bilen hemma.  Aldrig har en lastbil, som dessutom var full av packad snö i alla möjliga och omöjliga utrymmen, känts så stor.
 
     
 
Beväpnad med högtrycksspruta startade kriget mot smutsen på lastbilen, och efter en dryg timmes kamp stod en tämligen blöt kapten som segrare.  Nu var bilen som ny, i alla fall på utsidan, och jag hade uppfyllt mina åtagande mot LV6 som ställt upp och lånat ut den med så kort varsel. Hel och ren ut – hel och ren in. Tyvärr är den inte hel in, eftersom ett positionsljus gick sönder vid malören när container lastades av.
 
 
 
     
 
Nu var det bara hytten kvar. Här fanns det lite spår kvar efter chaufförerna.
 
     
 
 
 
Och så fick jag då beskåda den beryktade knappen – NÖDSTOPP. Den klart lysande röda knappen som nu kostar mig många extra tusen-lappar.  HUR kan man bara missa den?????
 
     
     
 
13 Februari
 
     
 
Så var då äntligen containern hemma i Halmstad igen!  Tack Helene i Bilkåren för att du vile åka en liten tripp tor Grövelsjön i helgen.  Jag gillar dessutom din kommentar om att de var gott om plats vid bron i Idre, som varnar för en höjd på bara 4,4m. Hade det ursprungliga ekipaget körts upp som planerat så hade vi sluppit alla problem……….
 
 
 
 
Det var en oerhört skön känsla att se containern glida av lastbilen utanför serviceförrådet. Jag har i de mörkaste stunderna den senaste vecka allvarligt övervägt att skriva en förlustanmälan på rubbet.  Skall när energin återvänt sätta mig och räkna på om det trots allt inte blivit billigare än den här extra turen på drygt 190 mil med lastbil.  Fast det är klart, containern i sig är väl ganska dyr….
 
 
 
 
 
       
 
En given följeslagare den här vinterutbildningen har varit kylan. Det var kallt när vi lastade, en medeltemperatur på -16 grader i Grövelsjön, så givetvis skulle det vara svinkallt även idag när vi lastade av. Minus 14 var det när jag körde hemifrån i morse. Trots kylan så gick det relativt snabbt att tömma containern, och få bort alla spännbanden som satt fast i väggarna.
 
       
 
Det bökigaste var skidorna. Som fick bäras ut för hand pga sin längd. När containern var tömd var det bara att ansluta till personalen i förrådet och börja gå igenom all materiel. Sovsäckarna skulle upp ur påsarna och alla dragkedjorna stängas innan de slängdes ner i sina resp tvättvagnar. Sommarsäcken för sig, vintersäcken för sig och sovsäckspåsen i sin lilla vagn. Det här tog sin tid, men till sist var det sorterat och klart.
 
       
 

Sen gjorde Ove och jag ett tappert försök att fördela materielen i en pall mellan oss, och det lyckades vi nog hyfsat bra med. Men sen tidigare år vet jag att det kommer att ta ett par veckor där vi byter prylar med varandra.

Det sista innan vi var ”klara” var att åka över till tälttorken med tältdukarna. De var rejält stelfrusna och fulla av snö från Dalarna.

Nu är klockan 2015 och vi har precis kommit hem efter att ha varit inne och kontrolerat tältdukarna. Två av tre var torra och klara att rullas ihop och packas ner i sina säckar. Den sista tältduken får vi ge oss i kast med i morgon.
 
     
     
 
NU ÄR VINTERUTBILDNINGEN 2012 SLUT, och det enda som återstår är en SLUTSUMMERING.
 
     
     

En härlig vinterbild från en älskad fjällvärld:
 
Grövelsjön med slogboden vid Grövlans utlopp och med Salsfjället och Sjöhöjden i bakgrunden