29 augusti:   Serve – Tärnasjöstugan :  14,9 km

Efter att ha legat och lyssnat på hur regnet smattrat mot taket i natt, blev det en angenäm överraskning när vi tittade ut genom fönstret i morse. Det var inte solsken, men vädret och dagen såg absolut ut att bli lovande. Idag var vi lite segare på morgonen och var inte klara för uppställning för gruppkortet förrän 0815.

Startklara

När vi lämnade stugan såg vi för första gången hur fint den låg och hur vackert det var i omgivningen. Vi började med att följa samma lilla bäck som igår, men nu var björkskogen betydligt finare, och visade upp sig i en begynnande höstskrud. Till skillnad från gårdagen var dagens etapp inte kuperad, utan bestod bara av en backe upp, lite kalfjällsvandring och sen nerför i två etapper mot Tärnasjöstugan. Bara efter någon kilometer var det dags at ge oss i kast med uppförsbacken. Seg, men inte alltför brant. Dessutom fans det gott om söta goda blåbär att äta!

Uppförsbacke Bärplockning

Pulsen steg raskt, men vid varje paus kunde vi njuta av utsikten bakåt mot det område vi passerade i går, vilket framgår av den lilla filmsnutten här:

Efter ett antal andhämtningspauser kom vi äntligen upp, och pulsen började återta sin normala hastighet.

Vila vid toppen av stigen

Nu hade vi en härlig vandring på kalfjället framför oss. Vi som var med 2007 tyckte att det påminde mycket om vissa partier på Padjelantaleden. Leden slingrade sig fram omgiven av mjuka, fjällhedsklädda kullar och med små inslag av sjöar.  Efterhand öppnade sig ett storslaget landskap framför oss, samtidigt som solen bröt igenom för första gången.

Här blev det en stunds paus där vi bara njöt av utsikten. Givetvis gick kamerorna varma!

Men säg den glädje som varar. Solen försvann snabbt bakom molnen, och här uppe var vinden riktigt kall. Vi beslöt att skjuta upp förmiddagskaffet en liten stund och försöka komma ner lite i lä. Landskapet som för bara en liten stund sedan var så inbjudande var nu riktigt kallt och ogästvänligt, men OK, vyerna runt oss var fortfarande maffiga. Men vi lyckades hitta en liten svacka och krypa ner i skydd från vinden. NU skulle det bli kaffe!

Fikapaus i lä från vinden
Kaffe - kaffetåren, den bästa av världens alla drycker…..

Dela rättvist Lisbeth
Nåja, det finns andra drycker som också smakar bra…. Lillkåsan fram!

Styrkta av kaffet med tillbehör fortsatte vi neråt mot ett litet sjösystem. Och nu bestämde sig solen för att komma fram och värma oss igen, och den här gången stannade den framme hela dagen. Nere på nästa platå hittade vi ett jättemysigt ställe nere vid en liten sjö. Ett helt perfekt lunchställe! Solen gassade, så det var NÄSTAN så vi bestämde oss för att ta ett litet bad. Men bara nästan….

Mörka skyar i "bakspåret"    Inget bad här inte
Vi njöt av vår delikata mat och beundrade utsikten mot Tärnasjön. Att det var mörkt bakom ryggen valde vi att inte bry oss om. ”Det kommer säkert inte hitåt…”

Nu fick vi ett par härliga kilometrar där vi bara gick och njöt. De innan så hotande mörka molnen försvann och solen värmde riktigt skönt. Det var bara att kavla upp byxorna ovanför knät, och Linnéa var så varm så hon slängde av sig byxorna helt och hållet. Bra med kortkalsonger som ser ut som tights! När vi bara hade någon kilometer kvar till stugan blev det trots Linnéas protester eftermiddagsfika i solgasset. Men när det kom till kritan var det ingen av oss som orkade ta fram köken, så vi bara satt och njöt en bra stund i solgasset.

Anna njuter i solen  Åse njuter i solen

Efter en ganska brant nerförsbacke i björkskog skymtade vi så småningom stugan. Stugvärden var förvarnad, så han var ute och tog emot oss. När vi kom in i stugan träffade vi på ett par som hade varit där hela dagen. Resultatet av deras dag hade blivit ett antal kilon kantareller. Det såg riktigt smaskigt ut! Och nu fick Lisbeth äntligen sitt eftermiddagskaffe!

Stugvärden möter vid Tärnasjöstugan
Klockan 1642 var vi framme vid Tärnasjöstugan

Eftersom vi var framme ganska tidigt på kvällen blev det för några av oss stortvätt. Jag använde mig av bäcken som rann i närheten av stugan, medan de andra valde att vänta med tvätten tills vi kom ner till sjön och bastun. När jag hängt upp min tvätt och gick ner till sjön möttes jag av hojtanden och skratt. Lisbeth hade fått besök av en liten mus när hon tvättade. Den sprang in i ena benet på hennes kalsonger och ut genom det andra. Onekligen en väldigt rolig syn!

Tärnasjön

Stortvätt pågår

Efter en skön dag ute på fjället var det underbart att sätta sig i den varma bastun och känna hur musklerna slappnade av. När det blev för varmt blev det en liten tur ner till sjön för en kall avrivning. Tyvärr var botten väldigt stenig så det var svårt att ta sig i och ur sjön. Men det blev ändå minst två dopp för oss alla.

Badnymfer i Tärnasjön
Kallt men väldigt skönt.

När vi var tillräckligt rena, eller rättare sagt när vi höll på att somna i bastun, var det hög tid att gå upp till stugan för att fixa käk. Som vanligt blev det en jättegod måltid med god måltidsdryck till. Vi börjar bli riktigt duktiga till att fixa till festmåltider på det lilla vi har med oss. Till efterrätt fixade jag till lite citronfromage med tjock blåbärssoppa. En efterrätt som har blivit tradition sedan Kebnekaise runt 2006. Fast egentligen ville jag haft MIN efterrätt – chokladpudding. Nu fick jag ”låna” Lisbeths, men gott var det.

Kvällsmål i stearinljusets sken

Nackdelen med att ha stortvätt är att det är mycket kläder som skall torka. Men vi är ju vana att fixa till det för oss, så vi la raskt beslag på torkställningen i storstugan. Och snart såg det ut som vanligt när vi är i farten.

"Persisk" marknad i Tärnasjöstugan

Trots att det varit en behaglig etapp, kallade John Blund på oss tidigt även den här kvällen. Men innan vi kom till ro gick Lisbeth ner till sjön för att föreviga solnedgången. Och visst var den fin.

Solnedgång över Tärnasjön

Kvällen avslutades med en livlig diskussion mellan Åse och oss andra om det verkligen stod barnbarn i gästboken eller inte. Men ingen av oss orkade gå upp och läsa vad där stod….